Voeding en tips

Gezond leven en gevarieerd eten is voor iedereen belangrijk en voor zwangere en haar ongeboren baby in het bijzonder.
Voor de zwangerschap gelden verder nog een aantal aanvullende adviezen…

  • Foliumzuur: Zodra je zwanger wilt worden is het verstandig extra foliumzuur te slikken, het advies is een supplement van 400 microgram, tot en met de 10e week van je zwangerschap. Dit verkleint de kans op een baby met een open ruggetje, hazelip of open gehemelte;
  • Vitamine D: Voor een goede botopbouw van je baby heb je extra vitamine D nodig. Het wordt daarom aangeraden om per dag 10 microgram vitamine D te gebruiken gedurende de hele zwangerschap. Als je een multivitamine (speciaal voor zwangere!) slikt zit daar zowel voldoende vitamine D als foliumzuur in;
  • Rook niet, gebruik geen alcohol en geen drugs;
  • Rauwe produkten: vermijd rauw vlees, rauwe vleeswaren, rauwe eieren, zachte kaas gemaakt van rauwe melk en voorverpakte (gerookte) vis. Zo voorkom je besmetting met de Listeria-bacterie en Toxoplasmose;
  • Vis: vis is heel gezond maar kan verontreinigingen bevatten. Eet daarom niet meer dan 2 porties vette vis in 1 week en varieer met vissoorten. Eet geen roofvissen en paling uit de rivieren. Tonijn uit blik is geen probleem. Eet geen vacuum verpakte gerookte zalm of makreel;
  • Wees terughoudend met leverproducten ivm de hoge concentratie vitamine A (max 1 broodbeleg per dag);
  • Was rauwe groenten en fruit extra zorgvuldig;
  • Zorg voor goede keukenhygiëne;
  • Zorg voor goede handhygiëne, zeker als je in contact bent geweest met urine of speeksel van jonge kinderen (dus bijvoorbeeld na het verschonen van een luier).
  • Vermijd contact met speeksel van jonge kinderen, deel geen voedsel, bestek en bekers.
  • Zorg voor goede mondhygiëne door goed te poetsen en tijdig bezoek aan tandarts en/of mondhygiëniste.
  • Drink voldoende (2 à 3 liter drinken per dag) en wees terughoudend met koffie/caffeine;
  • Gebruik medicijnen altijd in overleg met ons, gynaecoloog of huisarts;

Voor meer informatie ga naar www.voedingscentrum.nl

Diëtiste

Voor advies en begeleiding in je voedingspatroon tijdens de zwangerschap kan je ook terecht bij diëtiste Linda Rodenburg in onze eigen praktijk. Zij houdt op woensdag en vrijdagochtend spreekuur in de praktijk en beoordeelt jouw huidige eetpatroon en kijkt samen met jou welke aanpassingen nodig zijn voor het gewenste effect. Kijk op www.mamafood.nl voor meer informatie.

 

Een ander handig hulpmiddel vind je hieronder van nutricheck.

(Deze link is gesponsord en wij willen dan ook benadrukken dat volledige borstvoeding voor ons altijd eerste keus is als voeding voor je baby.)

“Krijg jij de juiste voeding binnen? Ontdek het met Nutricheck Mama

Wil je ook graag weten of je goed eet en of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt voor jou en je kind? Je ontdekt het binnen 10 minuten als je deelneemt aan het online onderzoek Nutricheck Mama. Daarna kun je direct aan de slag met de op jou afgestemde adviezen, tips en voorbeeld dagmenu’s.

www.nutricheckmama.nl/devecht “